יום רביעי, 7 באוקטובר 2015

מגנס צ'ייס והאלים של אוסגרד: להב הקיץ / ריק ריירדן - ביקורת

"להב הקיץ" הוא הספר הראשון בסדרה החדשה של ריק ריירדן (מחבר פרסי ג'קסון) - מגנס צ'ייס ואלי אוסגרד. הספר יצא בהוצאת כנרת באוקטובר 2015.

תקציר מגב הספר: מגנס צ'ייס לא זוכר מתי חי חיים "רגילים". מאז מותה המסתורי של אמו הוא שורד ברחובות, לבדו, וסומך בעיקר על עצמו. הכול משתנה ביום הולדתו ה־16, כשקרוב משפחה מפוקפק מגלה לו את זהותו האמיתית: מגנס הוא בנו של אל נורדי, ובעל כוחות אגדיים ותפקיד מכריע במלחמת האור בחושך. עכשיו על מגנס לנדוד בתשעת העולמות בחיפוש אחר להב הקיץ האבוד שיכריע את גורל היצורים כולם. בדרכו יהיה עליו להיאבק בענקי אש וכפור, ללכוד את נחש העולם, להערים על אלים זועמים, ולפני הכול — לוותר על חייו.

ביקורת: טוב, יש לי הרבה דברים להגיד על הספר הזה, אז תתכוננו לביקורת ארוכה.
אז בואו נתחיל מהתחלה. ממש ממש מהתחלה.
השמות של הפרקים הם הדבר הראשון שמשך לי את העין. אלה ראשי פרקים מצחיקים בסגנון פרסי ג'קסון (דוגמאות: "אני נלחם בקרב אדיר נגד חביתה", "ציפור גדולה סוחטת אותנו באיומי פלאפל", "של מי היה הרעיון הגאוני לברוא זאב שאי אפשר להרוג?" ועוד.) בכל תחילת פרק צחקתי על השמות האלה.
וכמובן, ברגע שהתחלתי לקרוא את הספר ידעתי שמצפה לי לילה ללא שינה. הכתיבה של ריק קולחת, מעניינת, זורמת ומאוד מאוד מצחיקה. הוא קולע בדיוק לסוג ההומור שאני אוהבת, ואני מוצאת את עצמי צוחקת כל פעם מחדש.
עוד דבר שמילא אותי בשמחה לגבי הספר הזה הוא האזכורים בכל מקום. יש, למשל, אזכורים לפרסי ג'קסון, שמי שלא קרא את הסדרה יחשוב שזו בדיחה טיפוסית, אבל מי בשביל מי שכן קרא, זה יהיה עוד אזכור כיפי לסדרה האהובה (למשל, יש בדיחה על החרב של פרסי, וג'ייסון גרייס היה מוזכר באחד משמות הפרקים). האזכורים לא נגמרים בפרסי ג'קסון - יש אזכורים לזמרים כמו טיילור סוויפט, וגם לתוכניות טלוויזיה כמו 'משחקי הכס', 'החץ', 'שובר שורות' ועוד - שנותנים לספר טעם עדכני ונחמד. בנוסף לאזכורים תרבותיים, חברתנו הותיקה מסדרת פרסי ג'קסון - אנבת' צ'ייס - היא בעלת תפקיד בספר הזה, ויש לי הרגשה שהתפקיד שלה ייגדל בספרים הבאים, וגם עוד כמה רעיונות לאן זה יחתור, ואם אני צודקת (ובטח גם אם לא) - זה הולך להיות מדהים.
עד עכשיו לא באמת דיברתי על העלילה והדמויות - אז הנה לכם.
מגנוס... אחח, מגנוס (וכן, יש לי התעקשות בלתי מוסברת לקרוא לו מגנוס ולא מגנס. מצטערת). שנון, חכם, מצחיק, אמיץ, צנוע, פיקח... דמות מדהימה וכתובה היטב, שהיה לי העונג לקרוא מנקודת המבט שלה. פשוט כיף אחד גדול ומתמשך. הדרך שבה מגנוס רואה את העולם היא קסומה ומעניינת, וממש נהניתי להיכנס לו לתוך הראש. (זה נשמע קריפי.) הצלחתי להזדהות עם מגנוס לאורך כל הספר ולהבין את הבחירות וההחלטות שלו.
בתחילת הספר מגנוס הוא לא יוצלח, חסר בית, עם שני חברים, משפחה מסוכסכת ופחד גדול מזאבים. בסוף הספר הוא... טוב, הוא מדהים.
מגנוס הוקף בחברים מדהימים ונאמנים - סאם, הארת', בליץ, מלורי, חצי-נולד, טי-ג'יי, איקס ואפילו גונילה.
העלילה הייתה זורמת לאורך כל הספר, כיפית, האלמנטים של המיתולוגיה הנורדית הוצגו בצורה נפלאה אבל לא מעמיסה מדי, והסוף לקח אותי בהפתעה.

ציון (כאילו שזה לא היה ברור): 10 מתוך 10.

לסיכום: אם אהבתם את פרסי ג'קסון, אם לא אהבתם את פרסי ג'קסון, או אם לא קראתם את פרסי ג'קסון, אם אתם ילדים, נוער או מבוגרים, אם אתם אוהבים פנטזיה או אם אתם אוהבים רומנטיקה, אם אתם בני אדם, בעלי חיים, חייזרים או כל מין אחר שתוכלו להמציא - תתכוננו להישאר ערים כל הלילה ולקרוא.

הספר השני בסדרה ייקרא "הפטיש של ת'ור" ויצא ב-4.10.2016 (תאריך היציאה אינו רשמי).




7 תגובות:

  1. אבל מה הקטע שאנבת גם נמצאת?? זה אומר שהאלים היווניים נמצאים באותו עולם???

    השבמחק
  2. אני גם לא הבנתי מה קורה פה...

    אבל ריק ריירדן כבר שילב 2 עולמות של אלים.
    למי שיודע, ריירידן הוציא ספר במהדורה מוגבלת שנקרא בן סומק, ששם פרסי פוגש את (שכחתי ריך קוראים לו.. נו.. הילד הזה ממשפחת קיין.

    הבנתם.

    השבמחק
  3. אני גם לא הבנתי מה קורה פה...

    אבל ריק ריירדן כבר שילב 2 עולמות של אלים.
    למי שיודע, ריירידן הוציא ספר במהדורה מוגבלת שנקרא בן סומק, ששם פרסי פוגש את (שכחתי ריך קוראים לו.. נו.. הילד הזה ממשפחת קיין.

    הבנתם.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, הבנו :) אנחנו מכירים את הספר. הוא היה אמור לצאת לפני כמה שנים בעברית בהוצאת גרף, אבל גרף - כמו גרף, התעכבו ולכן הספר לא יצא בזמן. ומפה לשם הזכויות לספרים של ריק ריירדן עברו להוצאת כנרת.

      מחק
  4. יש את הספר בן סובק, שילוב בין המצריים ליוונים נכון, אבל הוא מפגיש בין פרסי וקרטר, יש את השני, מטה סראפיס, שמפגיש בין אנבת' לסיידי.
    הנה הקישורים בעברית לשניהם, האחרון, הכתר של תלמי עוד לא תורגם. אני לפחות עוד לא מצאתי תרגום.
    בן סובק חלק 1: http://simania.co.il/forum.php?showNoteId=331193#noteId_331193
    בן סובק חלק 2: http://simania.co.il/forum.php?showNoteId=332234#noteId_332234
    מטה סראפיס חלק 1: http://simania.co.il/forum.php?showNoteId=343815#noteId_343815
    מטה סראפיס חלק 2: http://simania.co.il/forum.php?showNoteId=343816#noteId_343816
    וחוץ מזה, בסדרה של משפחת קיין, איימוס גם אמר משהו לגבי ניו יורק שהיא מסוכנת, בגלל שיש בה אלים אחרים. וגם קרטר אמר שהוא ראה פגסוס מעל האמפייר סטייס, פגסוס שחור. מזכיר את בלאקג'ק שריחף הרבה פעמים קרוב לאמפייר סטייס. וחוץ מזה, בכללי ריק ריירדן לא יוצר כמה עולמת שונות. כשמדובר במיתולוגיות וכאלה, ריירדן משלב ביניהם. נכון שהוא כתב כמה ספרים למבוגרים שבםה העולם לא היה משולב, אבל לנוער הוא כתב על מיתולוגיות ורק משולב. יווני ורמאי, באות אתנה כשאנבת' התמודדה אם הלארס ההם הם דיבור על אל פרסי נראה לי (פרסי כמו פרסים, פרס, שטיח פרסי, לא כאילו פרסי כמו פרסי ג'קסון). בכל מקרה הם דיברו לא על אל מצרי, רומי, יווני או נורדי. וללא ספק בספר גם לו הייתה השפעה קטנה ואיזושהי פעולה. ככה שזה הגיוני מצד ריירדן לפרסם ספרים של כמה מיתולוגיות. כמו גיבורי האולימפוס, משפחת קיין ופרסי ג'קסון, ואולי בקרוב גם פרסי ג'קסון ומגנס צ'ייס בשיתוף פעולה.
    מבחינת ריק ריירדן, ההיגיון שלו בספרים האלה היא שכל מיתולוגיה יכולה להתקיים כל עוד יש מישהו שמאמין בה ומחזק אותה בעולם הדמיוני שהוא יוצר. כמו שיש את החצויים שעוד קיימים ומאמינים בקיומם של האלים היוונים, ויש את החצויים הרומים שמאמינים ברומיים, והחרטומים, והאיינהריאר. מבחינת העולם שלו יכולות להיות כל האמונות באותו עולם. סליחה על החפירה פשוט הרגיש לי חשוב לציין. באמת סליחה.

    השבמחק