יום חמישי, 31 במאי 2018

לא כמו כולם/ אורה קרופיק - ביקורת

הספר "לא כמו כולם" נכתב על ידי אורה קרופיק, התפרסם במאי 2018 בהוצאת דני ספרים. הספר מכיל 143 עמודים.
גיל היעד- 10+

תקציר:
סתמתי את האוזניים ועצמתי את העיניים. דמעות התחילו לזלוג לי על הלחיים. כל כך שנאתי את הדמעות האלו. אני לא יודעת איך, אבל שירה התיישבה פתאום לידי וחיבקה אותי. הרגשתי מוזר. זאת הייתה הפעם הראשונה שמישהו בכיתה הזאת מחבק אותי.

שירה מגיעה לכיתה חדשה, והמחנכת מושיבה אותה ליד נטע, ילדה מופנמת שמתקשה ליצור קשרים חברתיים. הבנות האחרות בכיתה מלגלגות על נטע ולא מקבלות אותה לחברתן, ושירה נקרעת בין הרצון שלה להיות מקובלת ובין החיבה שהיא רוחשת לנטע. 

הסיפור מסופר דרך שתי נקודות מבט – זו של שירה, הילדה החדשה, וזו של נטע, הילדה הלא מקובלת. בדרך זו מצליחה הסופרת אורה קרופיק, שזהו ספרה התשיעי לנוער, ללכוד באופן מעמיק ומרגש את עולמן של השתיים ולהציף אל פני השטח את הבעיות החברתיות שעליהן להתמודד איתן.
ספריה הקודמים של המחברת, ביניהם "חברות עם שחר", "תראי אותך", "מריה", "הפרויקט של מיכל" ו"דור לא מושלם", זכו לביקורות מצוינות ולהצלחה רבה, והפכו בני בית על מדפיהם של נערים ונערות רבים בישראל.

ביקורת:
"לא כמו כולם" הוא ספרה החדש של אורה קרופיק. אני מאוד אוהב את הספרים האלה, ומתחבר לכל אחד מהם. נורא אהבתי את "החברים של אדם" ואת כל השאר. לאורה יש כתיבה מצויינת לנוער צעיר, היא מבינה אותו ויודעת לדבר אליו. הספרים שלה תמיד משולבים עם קריצות עין לטכנולוגיה שלנו היום - חלק מהמערכות בספר מתנהלות בתור שיחות ווטסאפ. דבר נוסף שמשדרג את הספר זה הכתיבה האותנטית שלה והיכולת שלה לכתוב בדיוק בגובה העיניים. אורה לא מתנשאת על הקורא שלה, היא מדברת עליו ובעצם מנסה להידמות אליו. לנוער צעיר שקורא את הספרים האלה, קל מאוד להיקשר ולהזדהות עם הדמויות.
העלילה בספר "לא כמו כולם" עוקבת אחר חרם כיתתי, שלראשונה מוצג משתי נקודות מבט. מנקודת מבטו של המוחרם, ומנקודת מבטה של שותפה לחרם. לא זכור לי שאי פעם היה ספר שבו הציגו את אותו החרם משתי נקודות מבט, ונתנו לנו את האפשרות להבין גם את הדמות המוחרמת, אבל גם את הדמות המחרימה, ואת סיבותיה.
מצד אחד, יש לנו את הדמות של שירה, התלמידה החדשה בכיתה. ומהצד השני, ישנה נטע. שירה היא ילדה תוססת ופעילה, וכשמיקה מלכת הכיתה מבקשת ממנה לא לדבר עם נטע ולא להזמין אותה לביתה, היא מסכימה בגלל רצונה להיות שייכת ולהרגיש מקובלת. נטע מוחרמת בגלל בעיה רפואית שהיא סובלת ממנה, והחרם מתבטא בכך שהיא לא חלק מקבוצת הווטסאפ - שמיועדת רק לתלמידים המקובלים בכיתה.
אני חושב שספר הוא דרך מצויינת ליצור דיון, והספר "לא כמו כולם" מעניין מאוד ויש המון ילדים שסובלים מחרם, גם אם לא מדברים עליו. לצערי במערכת החינוך לא אוהבים להתייחס לחרמים וכדומה, ולא מחשיבים גם ספרים בז'אנרים האלה כחלק מתוכנית החיתוך ביסודי. אני חושב שעלינו להעלות את המודעות, כדי לעצור את המקרה הבא.
"לא כמו כולם" הוא ספר נהדר נוסף מספריה של אורה, ובשבוע הספר הקרוב (2018) אני ממליץ לכם לרכוש אותו.

תגובה 1: