יום שלישי, 28 בנובמבר 2017

תמר כבר לא לומדת כאן (מהדורת מחודשת) / אורית רז / ביקורת

הספר "תמר כבר לא לומדת כאן" נכתב על ידי אורית רז, וכעת הוא מתפרסם מחדש בהוצאת "דני ספרים". הספר מכיל 123 עמודים.
גיל היעד- +11

תקציר:
הספר לבני נוער "תמר כבר לא לומדת כאן" מאת אורית רז, בהוצאת "דני ספרים" יוצא כעת בהוצאה מחודשת ובעטיפה חדשה. עלילת הסיפור מתרחשת בירושלים על רקע המאבק הלאומי בשנים שקדמו להקמת המדינה. 
תמר בת החמש-עשרה שמחה לקבל את מכתבה של בת דודתה גיטל, שבו היא מודיעה לה כי היא מבקשת לעלות מוורשה לישראל. אולם כבר למחרת היום פורצת טלטלה עזה בעולמה של גיבורת הספר המרתק והמרגש הזה.

לאחר תפילת הבוקר יוצאת מיס לנדאו, המנהלת המיתולוגית של בית־הספר "אוולינה דה רוטשילד" אל תלמידותיה, ודורשת מהן להפר שביתת מחאה של המוסדות היהודיים נגד הספר הלבן, ולהתייצב ללימודים ביום השביתה כרגיל. זוהי דרישה מקוממת, בלתי צפויה, שקשה להשלים אתה. תמר נקרעת בין ערכי הציונות, שבהם היא מאמינה, לבין אהבתה והערצתה למנהלת.

הימים ימי המנדט הבריטי, ותמר, החולמת על המדינה שבדרך, בוחרת לצאת נגד המנהלת גם במחיר המשך לימודיה בבית-הספר. מעתה ואילך משתנים חייה ללא הכר: היא מוצאת עבודה כמרכזנית בדואר, פוגשת את אהבתה הראשונה, וביחד הם מפגינים עוז רוח ונאמנות ללא סייג לערכי הציונות בשתפם פעולה עם המחתרת היהודית.


אורית רז היא סופרת מוכרת ואהובה שפרסמה כ־55 ספרי ילדים, נוער ומבוגרים. "תמר כבר לא לומדת כאן" זיכה אותה בפרס הדסה. ספרה ״מר זוטא ועץ התפוחים״ הגיע לראש מצעד הספרים. ״מזכרות מאיש השלג״ זיכה אותה בפרס זאב, ועל הספר ״ברווז ושמו געגוע״ זכתה בעיטור אנדרסן.

ביקורת:
"תמר כבר לא לומדת כאן" מתפרסם כעת בהוצאה מחודשת, אחרי 20 שנה מצאתו הראשונה, וזו בהחלט בשורה מרגשת. בתור אחד שלא הכיר את הספר, אני בהחלט חושב שזכיתי לקרוא אותו כעת במהדורה החדשה.
הספר עוקב אחרי תמר, בת החמש עשרה, ומתרחש בתקופת המנדט הבריטי, בימי החלום על המדינה שבדרך. בפני תמר עומדת דילמה קשה, מנהלת בית הספר, אותה היא מעריצה מאוד, דורשת ממנה ומשאר התלמידים להגיע לבית הספר ביום השביתה כנגד הספר הלבן כרגיל. תמר נקרעת בין ערכי הציונות לבין הערכתה למנהלת. אולם היא מחליטה לבסוף לצאת נגד מנהלת בית הספר... ומשם, היא מתחילה לעבוד כמרכזנית דואר, פוגשת את אהבתה הראשונה, והסיפור רק ממשיך להתפתח.
אני מאוד נהנתי מהספר ומרוח התקופה המסופרת בו, ימי המנדט הבריטי. אני ממליץ לכל בני הנוער הצעירים שרוצים להכיר קצת מדרכי הקמת המדינה, ומההילחמות שלנו למען המולדת.


ציון במדד הספרייה: 9 מתוך 10
לסיכום: ספר מרתק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה