יום רביעי, 8 באפריל 2015

סדרת הארי פוטר / ג'יי קיי רולינג - ביקורת

הגיע הזמן. אני מונעת את זה בערך מאז שהבלוג הזה הוקם, אבל הגיע הזמן שאני אנסה להביע את האהבה שלי לספרים האלה. חוץ מזה, זה שבוע הארי פוטר. איזה זמן מתאים יותר מזה?
אז בטח רובכם לא צריכים ביקורת. מי לעזאזל לא קרא את הארי פוטר? הארי פוטר בכל מקום. בתוכניות טלוויזיה, בספרים אחרים, בחיי היום יום.
ואני לא חושבת שהסיפור שלי עם הספרים האלה הוא מאוד ייחודי. כל מי שאני מכירה שקרא הארי פוטר, זו הסדרה האהובה עליו. ובעצם, איך אפשר שלא?
אז כן, אני חלק מהמיינסטרים, וספרי הארי פוטר הם הספרים האהובים עלי בעולם. לעולם לא נמאס עליי לקרוא אותם שוב, ובכל פעם שאני עושה את זה אני מגלה בהם עומקים חדשים שלא הכרתי מעולם.
אני שמחה מאוד על הילדות הנפלאה שלי, שלוותה בהארי פוטר, ויודעת שהסדרה הזו תישאר איתי לעוד שנים על גבי שנים.
הספרים האלה שינו את העולם. יש סרטים על הארי פוטר חוץ מסרטי הסדרה, יש אינספור מוצרי מרצ'נדייז, יש אנשים שמשחקים קווידיץ' בחיים האמיתיים - יש אפילו פארק הארי פוטר. וכן, הם שינו גם אותי. הספרים האלה מראים שיש טוב בכל אדם ומלמדים להתנהג באדיבות כלפי הסביבה.
הציטוטים הגאוניים הם עוד מעלה של הספרים. יש חלק מהציטוטים שאפשר פשוט לשבת במשך זמן לא מוגבל ופשוט לחשוב עליהם. על מה שהם מסמלים. על איך זה בא לידי ביטוי בחיים האמיתיים.
אף פעם לא יהיה ספר שישפיע עליי יותר מהארי פוטר - ואף פעם לא יהיה. הספרים האלה פשוט גאוניים. יותר מגאוניים. אני אנסה לחלק את זה לכמה סעיפים.
עולם: יש מישהו מאיתנו שלא ייחל אף פעם ללכת להוגוורטס? העולם של הארי פוטר פשוט מושלם. אני לא מדברת רק על הוגוורטס, אלא גם על כל המקומות שמסביב - דרך פריווט מספר 4, תחנת הרכבת קינגס קרוס, כיכר גרימולד מספר 12, וכמובן כל שאר המקומות שרבים מדי לציון. אבל אני לא מדברת רק על המיקום עצמו - אלא על בניית העולם. הקסמים הם פשוט גאוניים, והכל מורכב בצורה כל כך חכמה. אפילו מערכת הקסמים - הדרך שבה הכל עובד - תמיד ייחלתי שיהיה לי שרביט.
דמויות: תמיד מגיע הרגע הזה ששואלים אותי מי הדמות האהובה עליי בהארי פוטר, וזה הולך בערך ככה: "הרמיוני. לא בעצם... ג'יני, אבל לא ג'יני של הסרטים. או אולי נוויל? הארי. סנייפ. רון? דובי! רגע גם פרד וג'ורג'. לונה!!! דמבלדור. או אולי בעצם סיריוס? רגע, יש לי. לופין! לא, בעצם לא לופין. טוב, אין לי תשובה. סורי." אז.. כן. יש כל כך הרבה דמויות שאפשר להיקשר איתם, דמויות שמשתנות, ודמויות שעוד מהמשפט הראשון אין ברירה אלא לשנוא אותם (אהמ, אהמ, פרופסור אמברידג' [ראיתם מה עשיתי שם? לא? אוקיי אני אפסיק]). 
עלילה: העלילה פשוט מפתיעה אותי - כל פעם מחדש! (קראתי את הספרים מעל 40 פעמים כל אחד ב-4 השנים מאז הפעם הראשונה. לא, לא נמאס לי. אף פעם לא ימאס לי.) אבל כל הפיסות, כל הקצוות חוט שנאספו ונאגרו במהלך השנים והספרים, כל אחד, בדרכו ובזמן שלו - כולם מתחברים לתמונה אחת גדולה ויפהפייה. מאוד מאוד יפהפייה.
סגנון כתיבה: פשוט מדהים וייחודי, מעביר את המסר בצורה עניינית ושאפשר להיקשר אליו.
עוד דברים כלליים: כל העולם, העלילות מכל הספרים והדברים שלמדנו לאורך המסע הארוך עם הספרים האלה, כולם מתחברים לתמונה אחת ענקית ויפהפייה.
שורה תחתונה: לא קראתם הארי פוטר? איפה חייתם בעשור האחרון? (הערת הכותב השני, רום: אני לא קראתי את הארי פוטר! עשיתי טעות נוראה, אל תעשו את אותו הדבר, זו חוויה בתור ילד לקרוא אותם. ובקרוב אתחיל לקרוא אותם)

ציון: 99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 מתוך 10.
לסיכום: ההגדרה במילון ל'גאון' צריכה להיות ג'יי קיי רולינג. אין מילים.

אוף, אני מרגישה שלא הצלחתי להעביר לגמרי את האהבה הענקית שלי לספרים האלה. אם הייתי רוצה לעשות את זה במילים, הייתי צריכה לשכור את רולינג. (סטגאדוש!)







תגובה 1:

  1. יפה כתבת, גאה להיות הראשונה שהתחילה את השרשרת ההתמכרות שלך! נשיקות

    השבמחק