יום שישי, 19 בדצמבר 2014

גנבת הספרים / מרקוס זוסאק - ביקורת

גנבת הספרים הוא ספר יחיד מאת מרקוס זוסאק, והוא מתפרסם בישראל בהוצאת "אופוס".

תקציר:
הנה עובדה קטנה: אתם תמותו.
 1939. גרמניה הנאצית. המדינה עוצרת את נשימתה. המוות מעולם לא היה עסוק יותר.
ליזל, ילדה בת תשע, חיה עם משפחה אומנת ברחוב הימל. הוריה נלקחו למחנה ריכוז. ליזל גונבת ספרים. זהו סיפורה והסיפור על דיירי הרחוב שלה כאשר הפצצות מתחילות ליפול.
מעט מידע חשוב: מספרו של הספר זה הוא המוות.
זהו סיפור קטן על: ילדה, אקורדיוניסט, כמה גרמנים פנאטים, מתאגרף יהודי ודי הרבה גנבות. 

עוד דבר שעליכם לדעת: המוות יבקר אצל גנבת הספרים שלוש פעמים.

ביקורת:
מצאתי את הביקורת שלי מאפריל... והבנתי כמה היא הייתה עלובה. באיזו צורה לא באמת הצלחתי לגעת במחשבות האמיתיו שלי על הספר. אז אני רוצה לערוך אותה.
אין מילים לתאר את הספר. הוא הרפתקני, אהוב, מרגש, ועוסק בנושא שנוגע בפינה בלב של כל אחד מאיתנו. בכיתי לא פעם במהלך הספר. פשוט מדהים.
בספרים יחידים, יש קושי רב ליצור עולם. בסדרות, בדרך כלל, נותנים לספר הראשון לבנות את העולם והדמויות, ואז הספרים הבאמת טובים הם ספרי ההמשך. כמובן שלא כולם ככה, אבל זה הרבה פעמים ככה. אבל זוסאק עושה את בניית העולם בצורה מדהימה, ולא נופל בכלל בקטגוריה הזו.
הדמויות. הדמויות. ה ד מ ו י ו ת . כבר ציינתי כמה פעמים שדמויות זה חלק מאוד דומיננטי באהבה של הקורא לספר, והדמויות בספר הזה הן מושלמות. יש אנשים מכל הסוגים, ולכל אחד ואחד יש סיפור אישי וחיים מתוסבכים מבפנים, דבר שפשוט כיף ומרתק לקרוא עליו.
למרות שהספר מתרחש בתקופה מאוד דיכאונית וחשוכה (אישית, אני לא כל כך אוהבת לקרוא על תקופת השואה. זה מכניס אותי לדיכאון.), הצלחתי להינות ולאהוב אותו מאוד. מאוד. מאוד. מאוד.
זוסאק בוחר לסיים את הספר (זה לא ספוילר) בדרך הכי לא צפויה ומסתורית: "אני רדוף בני אדם." זה פשוט גאוני. אפשר לפרש את זה לכאן ולכאן ולחשוב על זה כמעט בכל היבט אפשרי. חשבתי על המשפט הזה הרבה פעמים. אני, אישית, אוהבת סיומים של ספרים\סדרות, כי תמיד יש להם משמעות עצומה, ויש לי המון דוגמאות שאי לא אפרט כרגע. אבל בד"כ משפטים אחרונים הם מלאי עוצמה.
אחרי שגמרתי את הספר קרתה לי התופעה שמכונה "בוק הנגאובר": שגומרים ספר והוא כל כך יפה ואי אפשר להמשיך לספר הבא כי אתה כל כך קשור לדמויות והעולם של הספר הקודם.
טיפ לקוראים: חכו, אל תתייאשו מהספר בהתחלה. אתם תתחרטו על זה.

ציון: 1000000 מתוך 10.

לסיכום: הספר האהוב עליי החדש.

*ממליצה לצפות בסרט אחרי הקריאה!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה