יום שני, 5 בינואר 2015

צל ועצם / לי ברדוגו - ביקורת

"צל ועצם" הוא הספר הראשון בטרילוגיית הגרישה, שמתפרסמת בישראל בהוצאת "אריה ניר". הספר התפרסם בשנת 2014.

תקציר מגב הספר: האם תוכל נערה אחת לגבור על האופל ולהציל את ארצה ואת אהובה?
מאומה לא הכין את אַלינה לקראת היום הגורלי שבו נשלחה לחצות את קפֶל הצל – מדבר חשוך שורץ מפלצות מעופפות אוכלות אדם. אבל כשהשיירה שלה מותקפת וחברה הטוב מאל נפצע אנושות, פורץ מתוכה לפתע כוח כביר שישנה לא רק את עולמה אלא את גורל הממלכה כולה.
אלינה נעקרת מכל מה שהכירה ונלקחת לחצר המלכות לעבור הכשרה כבת גרישה, אליטה בעלת כוחות קסם שבראשה עומד האופל המסתורי. הוא מאמין שבעזרת כוחה יוצא הדופן של אלינה הם יוכלו סופסוף להרוס את קפל הצל. כעת צריכה אלינה למצוא דרך לשלוט בכישרונה הפראי ולהשתלב בחייה החדשים בלי מאל לצדה. אבל בעולם המפואר הזה שום דבר אינו כפי שהוא נראה. כשהאיום על הממלכה מתעצם ומשיכתה המסוכנת אל האופל מתגברת, תגלה אלינה סוד שיקרע את לבה – ואת ארצה – לשניים.


ביקורת: היי, לי ברדוגו נולדה בירושלים, זה רשום על גב הספר!
אוקיי, חדל התלהבות, לספר.
בהתחלה באמת היה קשה להבין ולהיכנס לתוך העולם והדמויות של הספר, אבל עם הקריאה התרגלתי ונסחפתי לתוך העולם.
חוץ מזה, "צל ועצם" הוא לא ספר נוער רגיל. הוא לא קורה באמריקה (אלא באזור רוסיה! כל כך מגניב! חסרים ספרים כאלה), הדמות הנשית הראשית לא יפה (אבל לא לא יפה בסגנון טריס. אף אחד לא חושב שהיא יפה). חוץ מזה, זה ספר פנטזיה עם ממלכות, ארמונות והכל, אבל יש שם רובים! מגניב בטירוף.
אבל יש שם גם דברים שאפשר למצוא בכל ספר נוער מצוי - המושאים הרומנטיים והבחירות היו בעיניי טיפה ברורות. יש את הטוב ויש את הרע, והגיבורה בוחרת בצפוי שביניהם - למה לא לבחור בשני? לדעתי, אם היא הייתה עושה את זה, העלילה הייתה הולכת לכיוון ממש טוב ומקורי.
הדמויות היו ממש חמודות, חוץ מזה שלא ממש התחברתי אליהם (חוץ מג'ניה, שהיא פשוט אדירה), אבל זה בסדר מבחינתי כי זה ספר ראשון בסדרה, ואני מצפה שבספרים הבאים הסופרת תתמקד יותר בעומק של הדמויות במקום בבניית העולם.
העלילה הייתה מהנה ואינטנסיבית.
אהבתי מאוד את העמודים האחרונים של הספר (אל תסתכלו בהם אם עוד לא קראתם אותו!)
בקיצור, נהניתי מאוד מהקריאה למרות שהיו לי את הבעיות המסוימות האלה.
* מתאים לגילאי 12 ומעלה.

ציון: 8 מתוך 10.
לסיכום: אפשר שנייה לדבר על הכריכה? יופי. טהור.









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה