יום ראשון, 29 במרץ 2015

הארי פוטר ואבן החכמים (1)/ג'יי קיי רולינג-ביקורת

**תודה מיוחדת להוצאת ספרי עליית הגג על התמיכה בשבוע הארי פוטר, על שיתוף הפעולה ועל שליחת הספרים לביקורת**

הספר הארי פוטר ואבן החכמים נכתב על ידי ג'יי קיי רולינג, התפרסם בשנת 1998 בהוצאת ספרי עליית הגג&ידיעות ספרים.

תקציר:
הארי פוטר מעולם לא היה כוכב של נבחרת קווידיץ' שמזכה את קבוצתו בנקודות תוך כדי רכיבה על מטאטא גבוה מעל האדמה. הוא לא מכיר לחשי קסם, מעולם לא גידל דרקון מביצה, ומעולם לא עטה גלימת היעלמות. הוא מכיר רק את חייו האומללים עם משפחת דרסלי האיומים - דודו ורנון, דודתו פטוניה ובנם הדוחה דאדלי - בריון מפונק, מגודל ושמן. 

החדר של הארי הוא ארון פיצפון בתחתית המדרגות, והוריו המאמצים מעולם לא חגגו את יום הולדתו. אך כל זה עומד להשתנות לאחר שמכתב מסתורי מגיע אליו בדואר ינשופים ומזמין אותו למקום מופלא שהארי - וכל מי שיקרא עליו - לא יוכל לשכוח לעולם - הוגוורטס, בית הספר לכישוף ולקוסמות. 

בהוגוורטס הארי מגלה לא רק חברים, ספורט אווירי (קווידיץ') וקסמים בכל דבר, החל בשיעורים וכלה בארוחות, אלא גם גורל גדול שמחכה לו... בתנאי שהוא יצליח לשרוד! 

פרס הספרים הבריטי לספר השנה לילדים, 1997 
פרס מדליית הזהב של סמרטיז - נסטלה, 1997 
הספר הטוב ביותר לשנת 1998 של הספרייה הציבורית בניו-יורק 

ספר השנה 1998 PARENTING 
הספר הטוב ביותר לשנת 1998 SCHOOL LIBRARY JOURNAL 
הספר הטוב ביותר לשנת 1998 PUBLISHER'S WEEKLY



ביקורת:
הארי פוטר 'הראשון' הוא בעצם הספר הפותח של סדרת הארי פוטר.
אני חייב לספר לכם, שמאוד התרגשתי כשהחלטתי על שבוע הארי פוטר ביחד עם עמית וההוצאה לאור של הספר. למרות שאף פעם לא קראתי את הספרים, עדיין ההתרגשות הייתה רבה.
אני חייב לשתף אתכם- קוראי הביקורת הצעירים- על מה שקרה לי לפני הרבה שנים עם הארי פוטר.
מההתחלה אהבתי לקרוא, בעיקר קומיקס- כי זה קל וזה מעניין. כשלקחתי את הארי פוטר, אני נרדמתי על העמוד הראשון- באמת נרדמתי. אני יודע שאנשים אומרים את זה הרבה, ש"הארי פוטר זה ספר משעמם ומרדים" אבל- אסור לכם לטעות!
בעוד כמה שנים, שתהפכו לחובבי קריאה רציניים ולא תקראו רק קומיקס, תבינו מה פספסתם- לי לא הייתה ההזדמנות להרגיש את החוויה שבלהיות קטן ולקרוא את ההרפתקאות שלו- אז עכשיו תורכם. אתם חיביים לקרוא אותו.
'אבן החכמים' הוא הספר הראשון בסדרה, והוא ספר מצויין. אורכו אומנם קצר ביחס לשאר ספרי הסדרה אבל כאן נעשית עבודה מצויינת. רולינג מצליחה לבנות עולם מעניין ולפתוח אותו אל הקוראים.
הספר אמנם לא כולל הרבה קטעים מפחידים אבל הוא מנסה להיות כזה.
יש רגעים שהדפים מתחילים להתמלא בתיאורים לא רצויים, זה היה קצת מבאס.
אני התחברתי מאוד להארי פוטר, ואני בטוח שגם אתם, הארי הוא דמות מאוד מעניינת, ואני הצלחתי לגלות כל מיני צדדים עליו- ואני מקווה שגם אתם תגלו.
רולינג הצליחה לבנות עולם מעניין ולא צפוי, שכולל סיפור ראשון ולא צפוי, שהיה מאוד מהפכני ואני ממש הופתעתי ממנו. אני חייב להגיד- שאם מה שהתרחש בספר הראשון (שלא אגלה לכם מה קרה בו, כדי שתהיה לכם הפתעה) הפתיע אותי, אז מה יקרה בספר האחרון?
הספר מסתיים בצורה מאוד מעניינת, וגרמה לי לחכות בציפייה רבה לספר השני בסדרה- "חדר הסודות".

ציון במדד הספרייה: 9.5 מתוך 10
לסיכום: רולינג מכניסה את הקוראים אל דילמות מעניינות שמשאירות את הקורא בהלם גם לאחר הקריאה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה